Morotskladdkaka med kardemummagrädde!

Hej hej,
 
Vilekn helg det varit. I fredags jobbaade jag min sista dag på mitt nuvaande jobb, så mina kollegor tackade av mig. Såå roligt och jag kommer att sakna dom enormt. Men i morgon väntar nya öventyr med nytt jobb😊. I går var det kanonväder med sol, och vi premiärgrillade hambrugare och satt i solen.Som man längtat efter detta. Lika skönt varje vår..
 
Så idag har jag tankat energi och gjort det jag tycker allra mest om, pysslat i köket. Det resulterade i denna morotskladdkaka, nybakat bröd och gnocchi. Recept kommer på det senare,
Men nu till denna kladdkakan. Jag valde denna gången att inte göra en frosting till, utan en kardemummagrädde. Dofter av nymortlad kardemumma spred sig i köket😋.
Det blev ett litet hjärta som dekoration idag, det behövs i dessa tider med corona.
 
 
 
Ingredienser:
 
3 ägg
150 gram smör
1,5 dl strösocker
1 dl farinsocker, går med muscovadosocker också
2 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
1 tsk kardemumma
1 krm malen ingefära
1 krm salt
120 gr finrivna morötter urkramade
 
Kardemummagrädde:
 
2,5 dl grädde
1 tsk mortlad kardemummakärnor
1 tsk vaniljsocker
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret.
2. Rör ihop alla ingredieser förutom smöret. När du fått en slät smet, rör i det smälta smöret. Smörja och bröa en form och häll i smeten.
3. Grädda ca 15 minuter i ugnen. Den skall vara torr i kanterna och kladdig i mitten. Ta ut och låt svalna.
4. Vispa grädden och rör sedan i vaniljsockret och kardemumman. Spritsa på kladdkakan.
 
Ha en fin kväll, kram♥
Taggar: #baka, #bakning, #gofika, #hembakat, #kladdkaka, #morotskladdkaka;

Kommentera inlägget här :