Mandelbiscotti!

Hej där!
 
När vi gjorde om vårt kök, så såg jag en bild framför mig att jag skulle ha en glasburk med mandelbiscotti på bänken. Jag vet inte riktigt varför, men jag tyckte att det såg hemtrevligt ut😊
 
Nu har jag den där glasburken med mandelbiscotti, och visst ser det hemtrevligt ut?!
Jag tänker väl byta ut innehållet i burken i mellan åt. Är ju lika fint med vilken kaka som helst😘
 
 
 
 
Här kommer receptet i alla fall.
 
Ingredienser:
 
100 gram smör
1 dl råsocker
1/2 dl strösocker
2 ägg
5 1/2 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
1/2 msk vaniljsocker
100 gram sötmandel
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Lägg smöret, strösocker, råsocker och vaniljsocker i en matberedare med kniv.
3. Kör så att det blir en smulig massa. Lägg i äggen ett i taget och kör lite i mellan.
4. Blanda mjöl och bakpulver och tillsätt, kör till en jämn smet.
5. Skär mandeln på hälften, och rosta den i en torr stekpanna. Tillsätt även dessa till smeten.
6. Ta upp degen på mjölad bänk och knåda den smidig. Dela degen i 4 delar, och rulla till längder. Lägg dessa på en plåt med bakplåtspapper. Platta till dom något.
7. Sätt in i ugnen i 12-15 minuter. Sänk sedan värmen till 175 grader, och låt dom stå inne i 15 minuter till. Dom skall vara genombakade och torra i mitten. Ta ut plåten, och slär längderna i sneda bitar.
8. Låt dom ligga kvar på plåten, sänk värmen till 100 grader, och låt plåten stå inne i ytterligare 10 minuter. Ta ut, och låt dom stelna på galler.
 
 
Ha en underbar kväll, kramar Eva💖
 
 
Taggar: #bakning, #kakor, #mandelbiscotti;

Kommentera inlägget här :