Flytt och självhushållning!

 En av anledningarna till att vi valde att flytta ut på landet, var att vi ville leva mer hållbart. Att kunna ta tillvara på det som naturen har att erbjuda. Vi ville utöka vår biodling, och vi insåg att grannarna skulle nog inte bli jätteglada om vi hade fler bikupor i vår lilla trädgård inne i ett villasamhälle🤗. Så när detta tillfälle dök upp, så hoppade vi på tåget, och började vår resa mot att uppfylla vår dröm. Och handen på hjärtat så har vi inte ångrat det en sekund🙏.
 
Vår trädgård är verkligen som ett blankt blad för att vara ett hus som är byggt 1940. Det enda som fanns i trädgården är massa björkar och, till min stora förtjusning, syrener. Denna gudomliga blomma, som förutom att den doftar underbart, även kan användas till annat. Jag har gjort både syrensnaps, syrensirap och syrensocker.
 
Eftersom det är första sommaren vi bor här, så är inte odlingarna så stora i år, utan får utökas eftersom. Men det vi har gjort är en kryddträdgård, och här har vi tänkt återvinning. Det är inte mycket vi behövt köpa, utan det mesta hittade vi uthusen, som den förra ägaren lämnat kvar😊.
 
Så här blev det när den är färdig.
 
 
Här vara bara gräsmatta innan, och en övergiven gräsöverväxt pallkrage.
Så vi har grävt, täckt med markduk. Och sen satt på pallkragar(som också är återvunna).
Staketet runt om, är från ett träemballage som lämnats kvar, som mannen min halvera och satte upp. Perfekt👌
Min man har byggt det lilla, men funktionella växthuset. Det har vi täckt med bubbelplast, som vi köpt. Därinne skalll tomater, gurka och paprika få växa.
 
 
 
 
 Kryddor, jordgubbar, smultron och flera olika sallad har jag sått. Och en pallkrage med bara blommor som bina gillar, som honungsört. Jag har även sått ringblommor som man kan göra egna salvor av.
 
 
Till och med statyn hittade jag  i ett av uthusen😃
 
I ett annat land, finns potatis, morätter, lök och rödbetor. Som sagt nästa år skall vi odla mer, och förhoppningsvis kunna vinterförvara en hel del.
 
Ha en underbar kväll fina ni♥
 
Taggar: #hållbart, #odla, #självhushållning, #trädgård, #återvinning;