Rabarberlikör!

Hej där!
 
När vi flyttade till vårt hus för 6 månader sen, så visste vi inte riktigt vad som fanns i trädgården. Vi visste att där inte fanns mycket, så mycket kunde vi se. Men gissa min lycka när jag hittade en späd liten rabarberplanta i en igenvuxen pallkrage. Jag flyttade den, och jag hade ärligt talat inte några större förhoppningar om att där skulle bli någon större skörd. Men jisses vad den växt🙂. Jag har gjort paj, kräm och fryst in. Och denna alldeles ljuvliga rabarberlikören. Jag menar, kolla bara på färgen, hur lycklig blir man inte😍
 
 
 
Ingredienser:
 
37 cl vodka eller brännvin special
5 dl tunt skivad rababer, gärna så röda som möjligt
1/2 vaniljstång
1,5-2 dl strösocker
 
Gör så här:
 
1. Skölj rabarberna och skär dom i ca 5 mm bitar. Lägg i en glasburk eller flaska med kork. Jag  la också i lite extra remsor med skal från rabarber för att få mer färg. Häll äver spriten.
2. Dela vaniljstången och skrapa ur fröna. Lägg både stång och fröna i spriten.
3. Sätt på lock/korken och skaka om den. Ställ den sedan svalt och mörkt i 2 veckor.
4. Sila sedan av rabarber och vaniljstången, gärna genon ett kaffefilter så att vaniljfröna försvinner.
5. Tillsätt först 1 dl socker, och rör tills allt socker löst sig. Smaka av om du tycker att det behövs mer socker. Beror ju på hur söt du vill ha den. Jag tog ca 1,5 dl,
6. Servera den iskall med någon god dessert, eller bara som den är😊
 
Det blir ca 4-5 dl färdig likör!
 
 
 
Ha det så bra💗
 
Taggar: #drycker, #likör, #rabarberlikör;