Blåbärs- och vit choklad muffins!

Hej på er! 
 
Var ett tag sen jag var inne här sist, men det har varit fullt upp ett tag. Jag håller på mycket i trädgården just nu. Det är skördetid nu och mycket som skall göras och tas vara på. 
 
Men idag tänkte jag tipsa om dessa goda muffins. I år har det verkligen varit ett blåbärsår🙂.
Är så lyxigt att bara gå över vägen från vårt hus, in i skogen, och plocka blåbär.
I dessa slängde jag även i lite vit choklad, såå gott👌
 
 
 
Ingredienser 12 stora:
 
125 gr smör rumsvarmt
1 dl strösocker
1 dl farinsocker
3 st ägg
5 dl (300 gr) vetemjöl
1 dl mjölk
2 tsk vaniljsocker
1,5 tsk bakpulver
1 krm salt
Ca 2 dl blåbär (eller andra bär, tex vinbär)
Ca 1 dl vita chokladknappar
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Lägg smör och socker i en bunke, och rör det till en jämn smet med en elvisp.
3. Tillsätt äggen ett i taget medan du vispar. Häll i vaniljsocker, bakpulver och salt, vispa lite till.
4. Tillsätt sedan mjöl och mjölk. Kör försiktigt med elvispen, bara precis så att smeten blir jämn.
5. Klicka ut smeten i muffinsformar, fyll dom till 3/4. Fördela blåbären och chokladknapparna över smeten. Tryck ner dom lite så att inte alla ligger överst.
6. Grädda i mitten av ugnen i ca 15-18 minuter. Känn med en sticka så att dom är färdiga.
Man kan blanda blåbären direkt i smeten också, men jag tycker att blåbären lätt går sönder när man rör ner dom. Och då blir smeten lite gråaktig.
 
 
Ha en fin kväll, kram♥
 
Följ mig gärna på Instagram, där heter jag @evawerschscorner 😊
 
 
Taggar: #baka, #bakning, #blåbärsmuffin, #vitchoklad;

Kommentera inlägget här :