Silviakaka i långpanna!

Hej där!
 
Då har årets semester börjat, så härligt🙂Efter en rätt så slapp helg, så startade jag första semesterdagen igår med att baka lite.
 
Jag började ju på ett nytt jobb i mars, och igår hälsade jag på mina gamla arbetskramrater, och hade så klart lite fika med mig😊.
Att byta jobb är ju en process. jag saknar mina gamla arbetskamareter enormt. Man jobbar ju väldigt tight, och det blir som en andra familj, så det klart att det känns tufft när man helt plötsligt inte träffas varje dag.
Men det skall tilläggas, att jag trivs jättebra på mitt nya jobb, och ångrar mig inte😊
 
Att baka i långpanna är en favorit hos mig. För det första så är det ju himla smidigt, och jag tycker att det blir saftigare på något sätt. Och glasyren på silvia är ju så god👌
 
 
 
Ingredienser 4 rutor:
 
6 ägg
5 1/2 dl strösocker
Skal från 1 citron
6 dl vetemjöl
1 msk bakpulver
3 dl hett vatten
 
Glasyr;
 
200 gr smör
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
2 äggulor
2 tsk citronsaft
 
Garnering:
 
ca 1 dl kokosflingor
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. 
Vispa ägg och socker vitt och fluffigt. Tillsätt citronskalet. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner tillsammans med de heta vattnet.
2. Häll smeten i en långpanna, ca 30x40 och grädda i ugnen ca 25-30 minuter och låt den svalna.
3. Gör glasyren. Smält smöret tillsammans med sockret i en kastrull. Ta av från värmen och rör ner vaniljsocker, äggulor och citronsaften. Låt den svalna lite innan du brer glasyren över kakan. Strö på kokos och skär den i bitar.
 
Och som sagt. glasyren, magiskt god😍.
 
 
Ha en fin dag, kram♥
 
Taggar: #enkeltochgott, #hembakat, #silviakaka, bakailångpanna;

Kommentera inlägget här :