Syren-frossa!

Hej där
 
Vilken härlig helg vi haft. Vädret har varit kanon, vi har passat barnbarnet, och idag har vi köpt lite växter och en elcykel till mig. Som jag skall cykla i sommar😊.
 
Men hörni, nu är det syrentider, en av mina favoritblommor faktiskt. Och man kan göra mycket med syren, förutom att plocka in och njuta av doften.
 
Nedan har jag satt ihop några recept till er😘
 
Vi börjar med Syrensirap. Är fantastiskt gott till glass, och här gjorde jag en brownie som toppades med glass och syrensirap.
 
 
 
Ingredienser:
 
5 dl syrenblommor
2 1/2 dl vatten
2 1/2 dl strösocker
Några björnbär, blåbär eller hallon för färgen
 
Gör så här:
 
Plocka av alla blommor och var noga med att inget grönt eller någon kvist slinker med, då kan det bli beskt. Skölj noga, och torka dom på ett hushållspapper.
Koka upp vatten och sockret och rör till sockret löst sig helt. Lägg i blommorna och bären, och låt allt småkoka i 5-10 minuter.
Dra av från plattan och låt svalna. Häll sedan upp på en väl rengjord flaska
 
 
Jag dricker inte mycket snaps, och gör jag det så blir det bara en. Men till midsommar är det gott med en snap, och förra året gjorde jag denna syrensnaps. Riktigt riktigt god🙂
 
 
 
 
Dra bort blommorna, ca 3-4 dl, och skölj dom väl. Torka på ett hushållspapper. Lägg i en flaska tillsamman med 750 ml Brännvin special. Sätt på en kork, och ställ mörkt och svalt i 2 dagar. Sen får du börja smaka av så att den inte blir för stark, och blir den smak du vill ha. Min stod i 5 dagar.
Sila sedan bort blommorna, gärna genom ett kaffefilter. Någon dag innan du skall dricka den så lägg i någon skiva citron..
 
Och sist ut, syrensocker.
 
 
Skölj 4-5 st syrenklasar noga. Plocka av blommorna lägg dem på hushållspapper, och låt dem torka ordentligt.
Varva syren och socker i en burk. Låt stå svalt i 1-2 veckor. Skaka om burken då och då.
Rör runt i sockret som kan ha blivit lite klumpigt och sila sen bort blommorna.
 
Det är gott att ha i te eller på din gröt.
 
Ha ni en skän kväll, kramar Eva💖
 
 
 
 
 

Kommentera inlägget här :