Banankaka med rom!

Hej där!
 
Det var minsann ett tag sen som jag skrev här. Jag har varit aktiv på min Instagram och Facebook, men kände att jag saknat att skriva här, och dessutom kunna samla mina recept på ett ställe. 
Hoppas ni hänger på igen?!
 
Denna banankakan med en skvätt rom i var verkligen supergod. Att lite rom kan göra sådan skillnad, och med lite enkel glasyr på så blev denna en favorit.
 
 
 
 
 
Ingredienser:
 
2 ägg
3,5 dl strösocker
3 mosade bananer
5 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
2 msk vaniljsocker
150 gr smält smör
3-4 msk mörk rom
2 tsk kanel
1 tsk kardemumma
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 175 grader. Smörja och bröa en form.
2. Smält smöret. Vispa ägg och socker poräst. Blanda de torra ingredienserna, och blanda ner i smeten växelvis med det smälta smöret.
3. Tillsätt romen (efter smak ), och de mosade bananerna, och rör till en jämn smet.
4. Häll smeten i formen, och grädda i ugnen ca 30 minuter. Låt svalna.
5. Sen blandade jag bara florsocker med lite vatten och lite citronjuice och ringlade över. Och toppade med blå vallmofrö.
 
 
Idag skiner solen här, så härligt.
 
Ha en skön dag♥
Taggar: #bakning, #banankaka, #banankakamedrom, #rom;

Kommentarer :

#1: Jessica

Hej!
Smaken blev underbart god men min kaka totalkollapsade och jag gjorde då en till men samma sak hände med den. Vad tror du kan det ha berott på? Synd på en fantastiskt god kaka. Gjorde dem i avlång brdform.

Svar: Hej,
Vad synd att den inte blev bra. Det kan bero på flera saker. Det kan hända om du öppnar luckan medan den är i ugnen, eller slänger igen ugnsluckan hårt. Det kan också vara att du haft lite för lite mjöl i, eller att du vispat ägg och socker för länge, då kan kakan sjunka ihop på slutet. Kanske om du haft 3 väldigt stora bananer, prova då med 2 istället. Är den färdiggräddad, eller den är degig i mitten? Kram
Eva Wersch

skriven

Kommentera inlägget här :