Salta karamell-mums!

Hej på er!
 
Ja, nu var det ett tag sen jag skrev här på bloggen. Tycker det är smidigt på sommaren när man är på resande fot att lägga recepten direkt på Instagram och Facebook. Så missa inte att följa mig där🙂
 
Tack och lov att jag har upptäckt karamelliserad mjölk, eller dulce de leche. Så mycket gott man kan göra med den. Bland annat dessa salta karamell-mumsen. Som kärleksmums, fast med salt karamellsås ovanpå. Ljuvligt god kan jag lova👌
 
 
 
Ingredienser:
 
Till botten:
 
200 gr smör
4 ägg
4 dl strösocker
1 1/2 dl kakao
4 dl vetemjöl
2 dl mjölk
2 1/2 tsk bakpulver
 
Karamelltoppingen:
 
1 burk karamelliserad mjölk
100 gr smält smör
100 gr färskost
Salt, ca 2 nypor
 
Valfri topping, tex. kokos eller strössel, eller både och.
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Lägg bakplåtpapper i en form, ca 35x25 cm.
2. Smält smöret, och låt det svalna lite. Vispa med en elvisp, ägg och socker fluffigt. Blanda de torra ingredienserna, och tillsätt i äggsmeten. Blanda lite försiktigt. Häll mjölken i det smälta smöret och blanda, häll det sedan i smeten, och blanda till en slät smet.  Häll smeten i formen, och grädda i mitten av ugnen ca 20-25 minuter. Den skall vara torr i mitten när du provsticker.
Ta ut ur ugnen och låt den svalna.
3. Börja på toppingen. Smält smöret i en kastrull, och låt det sen svalna lite. Medan det smälter, rör färskosten lite med en sked så att den blir smidig. Häll den karamelliserade mjölken i det smälta smöret och vispa så att det blandas ordentligt. Vispa sedan i färskosten så att du få en slät smet. Smaka sedan av med saltet. Det är ju en smaksak hur mycket salt man vill att det skall smaka, men jag hade 2 nypor salt. Men börja försiktigt.
4. Häll toppingen över kakan, och garnera sedan med valfri strössel. Jag hade både kokos och strössel  som jag hittade i skafferiet.Tycker det blev fint att blanda lite😊
 
Då laddar vi för en ny jobbvecka. En del av er kanske skall börja jobba i morgon  efter semestern. Jag har jobbat i 2 veckor redan, så nu känns det nästan som om man inte haft semester. Men vet ni, på lördag åker mannen och jag till Mallorca😍
Har ni några bra tips på sevärdheter eller någon som man absolut inte får missa?
 
Ha en fin kväll, kram♥
Taggar: #bakning, #hembakat, #hemmabakad, #mums, #saltakaramell;

Kommentarer :

#1: Helen

Hej!
Stelnar toppingen ? Eller är den typ lite rinnig?
Mvh Helen

Svar: Hejsan, den stelnar så att man kan skära den i rutor 🙂Ställ den i kylskåpet innan du skär bara 👍
Ha en fin kväll!
Eva Wersch

skriven

Kommentera inlägget här :