Läskande citrondricka!

Hej alla fina!
 
Vilket väder och vilken värme. Det trodde man aldrig🙂Men jag bara njuter så länge det varar. Finns det något härligare än att vakna till fågekvitter och att solen lyser in i den där glipan mellan fönstret och rullgardinen?
Men mindre härligt, jag har varit magsjuk sen i söndags. Nu känns det bättre, så jag har inte behövt hålla mig i en radie av 2 meter från toaletten idag, haha. Men med den här värmen och dålig... ingen bra kombination. Frossa och kallsvettas om vartannat, och därav frånvaron här på bloggen nägra dagar.
 
Det viktigt att komma ihåg att dricka ordentligt när det är så här varmt. Vatten i mängder, men ibland kan det vara gott att variera vattnet mot något annat. Och då passar den här citrondrickan alldeles utmärkt. Lätt att göra och smakar friskt och sommar tycker jag.
 
 
 
 Ingredienser ca 2 liter koncentrerad citrondricka:
 
3 ekologiska citroner
12 dl socker
40 gram citronsyra
1 liter vatten
 
Gör så här:
 
1. Koka upp vattnet med socker och citronsyra, börja med svag väme så att sockret smälter.
2. Skölj och borsta citronerna väl. Klyfta dom och skiva dom sedan tunt.
3. Ta av kastrullen med sockerlagen från plattan och lägg i citronerna.
4. Låt den svalna och ställ sedan in den i kylskåpet i ett dygn. Rör då och då för mer smak.
5. Sila citrondrickan och häll upp på rengjorda flaskor. Går alldeles utmärkt att frysa. Späd drickan med 4-5 delar vatten, eller efter smak.
 
I morgon blir det jobb igen, härligt🙂 Njut nu av kvällen, kvällarna är nästan dom bästa tycker jag. När man kan sitta ute tills man skall hoppa i säng. Det är sommar för mig♥
 
Taggar: #citrondricka, #dricka, #egengjord;

Kommentera inlägget här :